woensdag 6 juni 2012

Viafinance - Jeroen van Schagen: Voetbal en winst maken, past dat bij elkaar?

Viafinance - Jeroen van Schagen: Voetbal en winst maken, past dat bij elkaar?

$1. Kan je van een voetbaleerstedivisieclub een levensvatbare onderneming maken?
Als voetballiefhebber volg ik de eerste divisie altijd met veel verwondering. En elke keer weer vraag ik mij af wat en hoe eerste divisieclubs langdurig levensvatbaar kunnen zijn. Dus levensvatbaar betekent naar mijn idee zonder kunstingrepen van de gemeente, verkoop van grond en / stadions, maar ook gewoonweg moeilijke financiële jaren goed door kunnen komen.


$2. Waarneming over de eerste divisie
Mijn waarneming is voor een groot deel gebaseerd op onze lokale eerstedivisieclub in de buurt, maar ik durf te beweren dat dit voor een groot gedeelte van de andere eerstedivisieclubs ook zo zal zijn.

Positieve waarnemingen over de eerste divisie

1. Mooie sfeervolle stadionnetjes

2. Aardige mensen bij de kassa

3. Goede communicatie in de dorpskranten

4. Ideale locatie voor andere bijeenkomsten dan alleen voetbalbijeenkomsten

5. Pogingen gedaan om te integreren in de wijk

Punten ter verbetering

1. Ken de klant & analyseer de klant. Wat weet een eerstedivisieclub van zijn seizoenskaarthouders? Zijn dit voornamelijk de NAW-gegevens of gaat dit dieper? Wordt er bij incidentele kaartkopers actief nagejaagd om degene vaker te laten komen?
2. Website en sociale media. De communicatie gaat tegenwoordig steeds meer via de website en sociale media. Heeft de club alleen een website omdat dit zo behoort of doen we er actief wat mee? Hetzelfde geldt voor facebook en twitter. En vooral facebook en twitter zijn uitermate geschikt voor voetbalclubs, omdat voetbal toch een ‘vrije tijd’ onderwerp is.

3. Wijkintegratie. Om geheel in de wijk geïntegreerd te zijn, red je het natuurlijk niet met een Cruyfcourt. Naar mijn idee moet je het veel sterker doorvoeren door bijvoorbeeld (niet uitputtend, er zijn hier nog veel meer ideeën voor):


a. 80% van de selectie uit de regionale amateurvoetbalverenigingen te halen.

b. Meedoen aan veel meer projecten, zoals dorpsfeesten, sinterklaasvieringen, havenfestivals etcetera.

c. De eerstedivisieclub is er voor en door de stad/wijk/buurt. Dit moet in alle geledingen van de voetbalorganisatie tot uiting komen

d. Voetballers krijgen een contract waarbij zij niet alleen meer voetballers zijn maar ook zicht inzitten in de stad/wijk

4. Jeugdvoetbal. Er zijn vele eerstedivisieclubs die geen jeugdvoetbal meer hebben. Om te zorgen dat je als club diep in de wijk verankerd bent, is dit het begin.


$3. Levensvatbare eerstedivisieclubs in 2015

Hoe zie ik de eerste divisieclubs in 2015? Zij hoeven niet proberen op te boksen tegen een Ajax, Feyenoord of PSV, dat gaat niet lukken. Dus dit betekent dat je anders moet zijn.
Ik zie een langdurig levensvatbare eerstedivisieclub als een voetbalclub met:


1. Een voetbalteam met regionale jongens. Dit kan door het opzetten van een jeugdopleiding of het samenwerken met de regionale voetbalclubs. En dit in het beleid verankeren! (bijv 80% regionale spelers)


2. Integratie met de buurt (stad danwel dorp) door het verzorgen en meedoen van sociale activiteiten van dorpsfeesten tot sinterklaasvieringen


3. Duidelijke actief klantenbestand waarbij van elke klant duidelijk is tot welk segment hij behoort


4. Vol inzetten op de regionale marketing door een goed verzorgde interactieve website geïntegreerd met de verschillende social media.


5. In alle facetten moet duidelijk zijn dat de eerstedivisieclub er van en voor de nabije stad is.

Ik denk dat een eerstedivisieclub er alleen op deze manier voor kan zorgen dat de continuïteit op lange termijn gewaarborgd blijft.

Reageren? Commentaar kan naar jvanschagen@viafinance.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten