vrijdag 15 juni 2012

Werkzaam binnen een handelsbedrijf? Ken uw kpi's!

                                                                                    
Bedrijf in de handel?
Van oudsher is Nederland een echte handelsnatie met vele handelsbedrijven. En handel kan overal in zitten. Nederland heeft technische groothandels (zoals bijv. Eriks), grondstoffenhandelaren, bloemenhandelaren en vele andere soorten handelsbedrijven.


Financieel gezien hebben deze handelsbedrijven verschillende zaken gemeen:

1.       Focus op de marge

2.       Werkkapitaalmanagement

3.       Internationale focus

4.       Variabiliteit in de in- en verkoopprijzen

Als financieel directeur of controller binnen een organisatie wil ik ervoor pleiten dat je van de hoed en de rand weet met betrekking tot deze vier kenmerken. Dit is waar het naar mijn idee financieel gezien om draait.

$ 1 Focus op de marge
Bij alle handelsbedrijven zal er een focus op de marge (moeten) zijn. Dagelijks, wekelijks, maandelijks is het van belang om betrouwbare margerapportages te maken, te bespreken en te analyseren. Vervolgens zal hierop geacteerd moeten worden. Bij bedrijven zie je nogal eens dat er wel margerapportages aanwezig zijn, maar dat deze niet consequent binnen het commerciële team worden geanalyseerd en vervolgens ook op geacteerd.

De betrouwbaarheid is ook niet altijd gemakkelijk te garanderen, want wat te doen met over- of onderdekking? Vaak wordt gewerkt met standaardkostprijzen voor het bepalen van de marge (bijv. voor het kredietrisico, transport, verwerking, financieringslasten), en dit heeft tot gevolg dat er over- en / of onderdekking wordt veroorzaakt. Het is zaak deze per periode te alloceren naar de klant, zodat de betrouwbaarheid van de rapportages wordt gegarandeerd.

$ 2 Werkkapitaalmanagement
Door de vaak hoge inkopen en omzetten die een handelsbedrijf genereert, is een uitgekiend werkkapitaalmanagement van primair belang. De belangrijkste factoren hierbij zijn:

1.       Debiteuren. Zorg voor goede algemene voorwaarden, duidelijke betalingsafspraken vooraf en zorg voor een goed proces om de vorderingen te incasseren. Wees duidelijk naar klanten, het opvoeden van klanten tot een goede betalingsmoraal hoort er bij.

2.       Voorraden. Voorraden ontstaan door te hoge inkopen en / of te lage afzetten. Er wordt regelmatig vergeten om hier de focus op te leggen. Maar met te hoge of te lage voorraden kan je als bedrijf veel geld verliezen. Zorg voor een deugdelijk en adequaat proces en stuur hier ook op.

3.       Crediteuren. Onderhandel vooraf met je leveranciers over betalingsvoorwaarden en houdt je aan de gemaakte afspraak. Vooral met kritische leveranciers loont het zich om een langdurige relatie op te bouwen.

$ 3 Internationale focus
De meeste handelsbedrijven zijn internationaal georiënteerd. Dit brengt kansen mee door een groter afzetbereik maar dit brengt ook risico’s mee inzake krediet- en valutarisico’s. Tevens moet er met cultuurverschillen rekening worden gehouden. Voor kredietrisico’s zou je je als bedrijf voor verzekeren,  door partijen als Coface of Atradius. Wat je wel vaak ziet, is dat indien het bedrijf de internationale kredietrisico’s slecht heeft ingeschat dit door middel van een hogere premie wordt verdisconteerd. Als bedrijf moet jezelf deugdelijk onderzoek doen naar jouw internationale afzetnemers. Voor valutarisico geldt hetzelfde verhaal. Dit risico is te verzekeren alleen zit hier een prijskaartje aan. Het is de vraag of dit wenselijk en nodig is. Dit verschilt per situatie. Oftewel internationale afzetmarkten bieden heel veel kansen, maar zorg dat je de cultuur kent en dat je krediet- en valutarisico’s inzichtelijk hebt die jij als organisatie loopt.


$ 4 Variabiliteit van de in- en verkoopprijzen
De variabiliteit van de in- en verkoopprijzen is sterk afhankelijk per sector. De ene sector werkt met langlopende inkoopcontracten en de andere sector werkt met dagelijkse inkoopprijzen. Ook het proces van de verkoopprijzen kan sterk verschillen. Als je bijv. maar kort van te voren de inkoopprijzen weet en je weet wel al lang van te voren de verkoopprijzen, dan loop je het risico dat de fluctuaties van deze prijzen voor eigen risico zijn. Dit kan een heel groot effect hebben op de marges. Als financiële man/vrouw binnen de organisatie is het van belang om je dat te realiseren en ook op te acteren.


Bovenstaand heb ik de vier belangrijkste factoren besproken die er zijn binnen handelsbedrijven. Ik hoop dat u zich hierin kunt vinden. Reageren? Commentaar kan naar jvanschagen@viafinance.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten