dinsdag 1 april 2014

Onderzoek naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering binnen een primair onderwijsstichting


Onderzoek naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering bij een primair onderwijsstichting
 

Samen hebben wij recentelijk onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering van een primair onderwijsstichting. We hebben de bedrijfsprocessen doorgelicht op het niveau van het stafbureau. Onze focus is geweest op met name de personele processen en de financiën, de P&C cyclus en de communicatieprocessen intern en met de scholen. Naar aanleiding van deze analyse hebben wij adviezen opgesteld die uiteindelijk aan de RvT, het CvB, het stafbureau en de schooldirecties zijn gepresenteerd. De vervolgstap is het omzetten van de adviezen in een actieplan. Een van interessante zaken binnen een dergelijk onderzoek is dat elk stafbureau anders georganiseerd is, een andere cultuur heeft en een andere externe omgeving. Dit biedt voor een stichting kansen maar ook risico’s. Het is voor elke onderwijsstichting van belang kritisch te blijven kijken naar de eigen organisatie en de afstemming met de omgeving met scholen. gemeente(n), stakeholders, andere besturen, samenwerkingsverbanden enz. Onze expertise is opgebouwd in vele jaren ervaring in de ondersteuning en organisatie in het primair en voortgezet onderwijs. Bedrijfsvoering en overhead zijn daarbij speerpunten. Samen met ons heeft deze betreffende stichting het aangedurfd om naar het eigen functioneren te kijken, wij hebben daar aan bij mogen dragen en zijn daar trots op.

Jan Aalberts & Jeroen van Schagen

www.aalbertsadvies.nl & www.viafinance.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten