dinsdag 8 april 2014

Onderwijs: van visie -> beleid -> naar middelen


Onderwijs: van Visie naar beleid naar middelen

De functie van schooldirecteur is heel breed. Containers buiten zetten, ouders te woord staan, leerlingproblemen oplossen, budgetten bespreken, coördineren van ouderavonden. Oh ja, en ook nog de verantwoordelijkheid voor het primaire proces en een visie waar je met je school heen wilt. Dit is een breed scala aan activiteiten. Vooral de visie waar je met jouw school heen wilt, kan dan verzanden in de alledaagse gang van zaken. Maar juist deze visie, is van belang voor de toekomst en continuïteit van je school. Uiteindelijk heb je een continue aanwas van leerlingen nodig, en deze komen ‘makkelijker’ binnen als je als school een duidelijk visie hebt. Aan alleen een visie heb je niet genoeg. Het zal ook moeten vertaald worden hoe je die visie waarmaakt. Het beleid wordt dit binnen het onderwijs genoemd. En aangezien niets gratis is, zorg vervolgens ook voor de vertaling naar middelen. Deze drie-eenheid (visie -> beleid -> middelen) zal de schooldirecteur moeten aansturen. Ik heb tijdens trainingen gemerkt dat vooral de vertaling van het beleid naar de middelen een moeilijke opgave is voor veel schooldirecteuren. Mee eens?

Reageer naar: jvanschagen@viafinance.nl

Nog tips nodig om ruimte te creëren in je middelen? Neem gerust contact op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten